• Instagram
  • Instagram

FAQ - Coronavirus 


Naar de vragen over het 2e Noodpakket

Je vraag:

1. Waar vind ik antwoord op mijn vragen over het coronavirus?

2. Hoe kan ik uitstel van betaling aanvragen bij de belastingdienst vanwege het coronavirus?

3. Waar vind ik informatie over het Coronavirus voor ondernemers?

4. Coronavirus: hoe veilig en gezond om te gaan met COVID-19 op de werkvloer?

5. Waar vind ik communicatiemiddelen over preventie?

6. Hoe vraag ik werktijdverkorting voor mijn medewerkers aan?

7.  Wat houdt de nieuwe regeling voor tegemoetkoming van de loonkosten in?

8. Welke voorwaarden gelden om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de loonkosten?

9. Wanneer kan ik een aanvraag indienen voor de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud?

10. Hoe dien ik een aanvraag in voor de nieuwe tegemoetkomingsregeling?

11. Wat kan de Bedrijvengroep Niedorp voor mij betekenen?

12. Kan ik als ondernemer voor mijn eigen levensonderhoud ook ondersteuning krijgen?

13. Ik kan mijn zakelijke rekeningen niet meer betalen waar kan ik terecht?

14. Ik kan de aflossing van mijn zakelijke leningen niet meer betalen waar kan ik terecht?

15. Wat is de houdt de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) in?

16. Voor wie is de TOGS van toepassing?

17. Waar moet ik aan voldoen om gebruik te kunnen maken van de TOGS?

18. Waar kan ik deze ondersteuning (TOGS) aanvragen?

 

Antwoorden:

1. Waar vind ik antwoord op mijn vragen over het coronavirus?

Er is een nieuw Coronaloket van de KVK geopend in samenwerking met het ministerie van EZ, MKB-Nederland en VNO-NCW voor ondernemers met vragen. Specialisten helpen bij vragen over welke regelingen er bestaan, hoe je moet handelen in bepaalde gevallen en wat aanbevolen is om nu te doen. Ga naar www.kvk.nl/coronaloket voor hulp en antwoorden op vragen

^ Naar de vragen

 

2. Hoe kan ik uitstel van betaling aanvragen bij de belastingdienst vanwege het Coronavirus?

U kunt dit doen door uw betalingsonmacht i.v.m. het Coronavirus schriftelijk te melden aan de belastingdienst. Hoe dat moet vindt u hier op de site van de belastingdienst. Update: Wij hebben ook een duidelijk artikel gemaakt met alle eisen en een voorbeeldbrief. Die treft u hier aan.

^ Naar de vragen

 

3. Waar vind ik informatie over het Coronavirus voor ondernemers?

MKB-Nederland heeft een handig artikel gemaakt met alle informatie voor ondernemers. U treft dit via deze link aan.

^ Naar de vragen

 

4. Coronavirus: hoe veilig en gezond om te gaan met COVID-19 op de werkvloer?

Er is door MKB-Nederland een handreiking gemaakt voor bedrijven en organisaties om veilig en gezond om te gaan met de gevolgen van het Coronavirus. U treft de handleiding aan via deze link.

^ Naar de vragen

 

5. Waar vind ik communicatiemiddelen over preventie?

De rijksoverheid heeft communicatiemiddelen gemaakt voor preventie en publieksvragen. U kunt ze downloaden en gebruiken om bijvoorbeeld in uw zaak op te hangen of voor social media. U treft ze hier aan.

^ Naar de vragen

 

6. Hoe vraag ik werktijdverkorting voor mijn medewerkers aan?

Vanaf 17 maart 2020 is het niet meer mogelijk om werktijdverkorting voor uw medewerkers aan te vragen. Hiervoor in de plaats komt de nieuwe tijdelijke regeling Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Momenteel wordt overleg gevoerd met UWV over de uitvoering van deze regeling. De hoofdlijnen van deze regeling zijn echter al bekend. Update waarschijnlijk vanaf 6 april kan dit worden aangevraagd.

^ Naar de vragen

 

7.  Wat houdt de nieuwe regeling voor tegemoetkoming van de loonkosten in?

  • Er komt een nieuwe regeling, los van de ontheffing op werktijdverkorting en de WW.
  • Werkgevers kunnen een aanvraag indienen voor een substantiële tegemoetkoming in de loonkosten, en hiervoor van UWV een voorschot ontvangen.
  • Hiermee kunnen zij werknemers met een vast en met een flexibel contract gewoon doorbetalen.
  • De tegemoetkoming kan in ieder geval voor 3 maanden aangevraagd worden, met de mogelijkheid tot verlenging (evt. onder andere voorwaarden) met nog eens 3 maanden.

^ Naar de vragen

 

8. Welke voorwaarden gelden om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de loonkosten?

  • Bij de aanvraag committeert de werkgever zich vooraf aan de verplichting géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan te vragen voor zijn werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming ontvangen wordt.
  • De aanvrager verwacht tenminste 20% verwacht omzetverlies;
  • De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, die eenmalig verlengd kan worden met nog eens 3 maanden (aan de verlenging kunnen nadere voorwaarden worden gesteld);
  • De regeling ziet op omzetdalingen vanaf 1 maart 2020;
  • De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Hieronder enkele voorbeelden van hoe de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming uitwerkt:
    • indien 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever;
    • indien 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever;
    • indien 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.
  • Op basis uw aanvraag zal UWV een voorschot verstrekken ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming.
  • Achteraf wordt vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet is geweest. 
  • Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist.
  • Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming vindt nog een correctie plaats als er sprake is geweest van een daling van de loonsom.

^ Naar de vragen

 

9. Wanneer kan ik een aanvraag indienen voor de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud ?  

U kunt deze nog niet indienen. Er wordt hard gewerkt om hier zo snel mogelijk verandering in te brengen. De exacte datum wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. De periode waarover u tegemoetkoming kunt krijgen, hangt niet af van deze datum. Omzetverlies vanaf 1 maart komt in aanmerking voor tegemoetkoming.  Update: Deze kunt waarschijnlijk vanaf 6 april bij het UWV aanvragen.

^ Naar de vragen

 

10. Hoe dien ik een aanvraag in voor de nieuwe tegemoetkomingsregeling?  

U kunt de aanvraag indienen bij UWV. Update: dit kan waarschijnlijk vanaf 6 april

^ Naar de vragen

 

11. Wat kan de Bedrijvengroep Niedorp voor mij betekenen?

Via onze pagina over het coronavirus proberen wij u zo veel mogelijk op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Voor leden van de Bedrijvengroep Niedorp staan wij uiteraard klaar om te helpen en advies te geven over al uw vragen en problemen omtrent het coronavirus. Hiervoor kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 0226-423149.

^ Naar de vragen

 

12. Kan ik als ondernemer voor mijn eigen levensonderhoud ook ondersteuning krijgen?

Er is een tijdelijk ondersteuning vanuit de BBZ (Bijstandsverlening Zelfstandigen) mogelijk. Binnen 4 weken wordt voor een periode van maximaal 3 maanden inkomensondersteuning voor levensonderhoud verstrekt. (duurt normaal 13 weken).

De hoogte is afhankelijk van het inkomen en huishoudsamenstelling maximaal € 1.500,- (netto). Er is geen vermogens- of partnertoets. (Normaal krijg je alleen bijstand voor zover er geen inkomen van de partner is). Daarbij wordt de inkomensondersteuning in principe “om niet” verstrekt. Uiteraard moet u wel de noodzaak aantonen.

Binnenkort kunt u dit bij u eigen gemeente aanvragen. Bekijk de website van uw gemeente wanneer dat kan. Update: aanvragen kan door deze link.

^ Naar de vragen

 

13. Ik kan mijn zakelijke rekeningen niet meer betalen waar kan ik terecht?

De gemeenten bieden ook een versnelde procedure voor het aanvragen van een lening voor bedrijfskapitaal tot maixmaal € 10.157,- om de rekeningen te betalen.

Binnenkort kunt u dit bij u eigen gemeente aanvragen. Bekijk de website van uw gemeente wanneer dat kan. Update: aanvragen kan door deze link.

U kunt ook een lening aanvragen bij uw eigen bank via het Borgstellingsrkediet MKB waarbij de overheid garant staat voor 75%. Raadpleeg hiervoor uw eigen bank.

^ Naar de vragen

 

14. Ik kan de aflossing van mijn zakelijke leningen niet meer betalen waar kan ik terecht?

De banken hebben op 19 maart 2020 aangekondigd dat zij voor ondernemers in de problemen 6 maanden uitstel verlenen voor de aflossing van leningen voor zakelijke klanten. U kunt dit nu al aanvragen bij uw eigen bank. Bijna alle banken hebben hiervoor een aanvraag mogelijkheid staan op hun website.

^ Naar de vragen

 

15. Wat is de houdt de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) in?

De Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) is 1 van de 9 noodmaatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De TOGS is voor ondernemers die directe schade ondervinden van diverse kabinetsmaatregelen om het COVID-19 virus in te dammen. Gedupeerde ondernemers ontvangen een eenmalige tegemoetkoming van €4.000 om hun vaste lasten te kunnen betalen. De TOGS is aan te vragen via rvo.nl.

^ Naar de vragen

 

16. Voor wie is de TOGS van toepassing?

Ondernemers in onderstaande sectoren kunnen aanspraak maken. Het gaat om ondernemers die door de maatregelen van het kabinet om het coronavirus te bestrijden directe gevolgen ondervinden.  Een gedetailleerd overzicht van sectoren is beschikbaar. (voor een gedetailleerd overzicht zie publicatie in Staatscourant). De lijst met branches en sectoren wordt maandag 30 maart geactualiseerd:

  • Eet- en drinkgelegenheden: o.a. restaurants, cafetaria, eventcatering, cafés
  • Haar- en schoonheidsverzorging: o.a. kappers, pedicures, visagisten
  • Evenementenlocaties en organisatoren
  • Sauna’s, solaria, zwembaden, fitnesscentra, sportclubs en sportevenementen
  • Bepaalde private culturele instellingen, zoals musea, circussen, theaters, schouwburgen, bioscopen en instellingen voor cultureel onderwijs
  • Rijschoolhouders
  • De reisbranche, zoals reisbemiddelingsbureaus en reisorganisatoren
  • Casino’s

Het gaat hierbij om ondernemingen die zijn gevestigd buiten de woning. De enige uitzondering vormen eet- en drinkgelegenheden, bijvoorbeeld een café waar de eigenaar, huurder of pachter boven woont. 

^ Naar de vragen

 

17. Waar moet ik aan voldoen om gebruik te kunnen maken van de TOGS?

  1. De hoofdactiviteit van uw onderneming, zoals die in het Handelsregister van KVK is opgenomen, moet overeenkomen met één van de hoofdactiviteiten die zijn opgenomen in de beleidsregel.
  2. Uw onderneming mag geen fysieke vestiging hebben op een woonadres. Hiervan uitgezonderd zijn kroeg en restaurant eigenaren die een horecagelegenheid huren, pachten of in eigendom hebben.  
  3. U verwacht dat uw onderneming in de periode van 16 maart 2020 (dag na aankondiging van eerste noodmaatregel) tot en met 15 juni 2020 een omzetverlies van tenminste €4000 zal lijden. 
  4. U heeft minstens €4000 aan vaste lasten in de periode van 16 maart 2020 (dag na aankondiging van eerste noodmaatregel) tot en met 15 juni 2020.
  5. Uw onderneming heeft maximaal 250 medewerkers in dienst.
  6. Uw onderneming moet zijn opgericht en ingeschreven bij KVK op peildatum 15 maart 2020.
  7. Uw onderneming is geen overheidsbedrijf.
  8. Uw onderneming is niet failliet. 
  9. Uw onderneming heeft geen verzoek tot verlening van surseance van betaling ingediend bij de rechtbank.

^ Naar de vragen

 

18. Waar kan ik deze ondersteuning (TOGS) aanvragen?

Aanvragen kunnen door ondernemers worden ingediend via rvo.nl/tegemoetkomingcorona van vrijdag 27 maart 2020 tot en met vrijdag 26 juni 2020. De onderneming moet gevestigd zijn in Nederland en de hoofdactiviteit moet blijken uit de inschrijving van peildatum 15 maart 2020 in het handelsregister. De uitbetaling van de gift vindt zo snel als mogelijk plaats nadat de aanvraag is ingediend. 

^ Naar de vragen

Bedrijvengroep Niedorp

Over ons

info@bedrijvengroepniedorp.nl

Secretariaat: 06-20152509

 

Info

Privacybeleid

Copyright 2025 - Bedrijvengroep Niedorp
Inloggen | Ziber Website | Wijn Design - Reclamebureau Alkmaar