Wat is uw naam, naam van het bedrijf, leeftijd en functie?
De bedrijfsnaam is Stand By Productions,
mijn naam is Leo van der Fluit,
leeftijd 57.
Functie: eigenaar, directeur, producent, organisator, producer, musicus, kortom: Manus van alles.

Kunt u uw bedrijfshistorie beschrijven?
Na 6 jaar te hebben gewerkt als artiestenboeker/manager/organisator bij een groot buro in de regio Hoorn ben ik in 1996 voor mezelf begonnen, vanuit Nieuwe Niedorp.
In eerste instantie bestond onze klantenkring hoofdzakelijk uit horecagelegenheden, niet alleen in Noordholland, maar ook ver daarbuiten. We hadden een dagtaak aan het plannen en vastleggen van volledige jaarprogramma’s van discotheken en dancings, met bands, artiesten, dj’s, het samenstellen van kermisprogramma’s, etc. etc.
Stand By Productions te Nieuwe Niedorp
Gaandeweg breidden de activiteiten zich uit tot de complete verzorging van bedrijfsevenementen (personeelsfeesten, openingen, open huis, etc.), festivals en samenwerking met instanties, zoals de Kon. Marine, waarvoor we bijvoorbeed al jaren de organisatie rondom de medewerkersavonden verzorgen.
Daarnaast hielden we ons steeds meer bezig met de loopbaanopbouw van artiesten. Dat houdt in: van het bedenken van of zoeken naar geschikte liedjes en het opnemen daarvan, tot het boeken van optredens en ‘regelen’ van radio- en tv optredens, interviews, etc.
Dat leverde in een aantal leuke noteringen in de hitlijsten op; zo kwam bijvoorbeeld het bekende ‘Bossie rooie rozen’ van zanger Alex uit onze koker en niet te vergeten diverse hits van onze eigen band Flair, zoals ‘Oh Middernacht’ en diverse andere hits die nog steeds worden gedraaid op radio en tv en in de horeca. Zelfs in verre buitenlanden, zo blijkt uit reacties die wij regelmatig ontvangen en dat leidde o.a. weer tot een aantal succesvolle optredens in het buitenland, tot  tweemaal in Seoul, Zd. Korea toe.

Wat zijn u plannen voor de toekomst?
Consolidatie is in deze economisch lastige tijden in onze branche momenteel vrijwel het hoogst bereikbare. Met name het aantal bedrijfsfeesten en opdrachten vanuit de overheid lieten landelijk een sterke daling zien, terwijl ook de horeca moeilijke tijden doormaakt. Voor ons reden om tégen de verdrukking in onze relaties nog intensiever te informeren over de mogelijkheden en laatste ontwikkelingen op het gebied van entertainment en waar nodig zelf nieuwe concepten te ontwikkelen, als de markt daar niet in voorziet. Zo introduceerden wij vorig jaar de ‘Bayerische Bierfest’, een compleet avondvullend programma waar 14 artiesten en dj’s bij betrokken zijn en binnenkort organiseren wij onze eerste 40-plus dansavonden,  met bekende dj’s, verlichte dansvloer, etc. Speciaal toegespitst op een ietsje oudere doelgroep, die nog slechts sporadisch en zeer selectief uitgaat.
Wij blijven veel tijd en energie steken in het zoeken naar en opnemen van liedjes voor onze acts, zij het, dat we die tegenwoordig produceren in onze eigen professioneel uitgeruste Niedorper studio. Ook de speurtocht naar onontdekt talent gaat onverdroten door, want tenslotte neemt niet iedereen deel aan The Voice of Holland, X-Factor, enzovoort. Ook in nabije omgeving hebben we inmiddels een aantal veelbelovende talenten gescout !
Tot twee jaar geleden produceerden wij gedurende vier seizoenen een eigen theatershow, gebaseerd op de grootste 80’s dance-hits. Onder andere Ria Brieffies, bekend van de Dolly Dots, maakte deel uit van de cast, maar na haar vroegtijdige overlijden werd uit respect voor Ria de productie stilgelegd. Volgend seizoen wordt de draad weer opgepakt en gaan we weer op pad, deze keer met in de cast o.a. een bekende topzangeres uit de 90’s, die het in het nieuwe SBS6 programma ‘The Winner Is’ ver gaat schoppen !

Waarom is uw bedrijf zo uniek?
Het unieke van ons bedrijf is, dat wij in vrijwel alle elementen van onze bedrijfstak actief zijn èn dat in eigen beheer doen. Daarmee bedoelen we dat we over een eigen organisatieburo, boekingskantoor, management, platenmaatschappij, studio, theater-agency en zelfs een eigen plugger in ‘Hilversum’ beschikken.
Onze kracht, mede ingegeven door de jarenlang praktijkervaring die wij als uitvoerend musici hebben opgedaan, is dat we bijna letterlijk bovenop de nieuwste ontwikkelingen in de entertainmentbranche zitten en uitstekend op de hoogte zijn van hetgeen er ‘te koop’ is.
Wij zijn als organisatieburo natuurlijk niet alleen actief in de horeca, maar ook particulieren weten ons te vinden voor bijvoorbeeld de verzorging van bruiloften en partijen, evenals het bedrijfsleven, waarbij wij kunnen voorzien in de totale verzorging van een evenement. Of dat nu een spectaculair aangeklede bedrijfsopening is, het jaarlijkse uitstapje met de medewerkers, of een gezellige bedrijfsbarbecue met een muziekje of de winnares van The Voice of Holland erbij, alles kan en wordt door ons geregeld !
De entertainment-branche is een relatief kleine en gesloten wereld van ‘ons kent ons’ en gelukkig hebben wij onze plaats daarin uitstekend kunnen vinden. Vaak zijn wij daardoor in staat nieuwe artiesten als een van de eersten te kunnen introduceren, zoals in het verleden b.v. Jan Smit, Nick & Simon, de 3 Js en anderen. Een goede verstandhouding en samenwerking met collega-managers, boekers en producenten is essentieel en we zijn in staat geweest om in meer dan twintig jaar een zeer uitgebreid en doeltreffend netwerk op te bouwen.

Waarom bent u in Niedorp gevestigd?
Niedorp is niet geheel toevallig al dertig jaar mijn woonplaats en dus voor de hand liggend als vestigingsplaats.

Wat verwacht u van de Bedrijven Groep Niedorp?
Ik verwacht van de Bedrijven Groep Niedorp, dat die zich sterk maakt voor de Niedorper ondernemers op alle mogelijke gebieden, maar met name richting overheid en meer specifiek als onze belangenbehartiger richting gemeente. Gezien de steeds verdergaande schaalvergroting heb ik mijn bedenkingen ten aanzien van de betrokkenheid van ‘Hollands Kroon’ bij ‘Nierup’. Misschien geen positieve gedachte, maar de ervaring leert helaas maar al te vaak, dat schaalvergroting leidt tot verminderde aandacht voor detail…
 
Wat is uw Tip voor de ondernemer?
Een specifieke tip voor de ondernemer geven is lastig, maar in ieder geval is het zaak om in deze lastige tijden niet het kopje te laten hangen onder het motto ‘het zal mijn tijd wel duren’, maar steeds uit te kijken naar nieuwe mogelijkheden.
En vooral: eert uw klanten, oftewel verwaarloos ze niet en geef ze de aandacht die ze verdienen! Vooral in de horeca maken we veel te vaak mee dat een klant wordt behandeld als een lastige onderbreking van andere bezigheden, waarbij wordt vergeten dat we juist bestaan van en door onze klanten..

Welk lid denkt u dat ook leuk zou zijn om uit te lichten en waarom?
Dat zijn er eigenlijk wel drie:
 
Dirk van der Bel, omdat Dirk en zijn zaak aparte fenomenen zijn in Niedorp.
Ik weet echter niet of Dirk al eens uitgelicht is geweest, maar anders

John Hoebe, oftewel Hoebe Totaal Techniek. Het viel me op, dat er op Winkelerzand ineens een nieuw bedrijf in service en onderhoud van compressors en aanverwante zaken was gevestigd. Listig om in deze lastige tijden nog een gaatje in de markt te kunnen vinden, want volgens John loopt het uitstekend.

Of
Jim & Hans van de Vriendschap, ’t Veld. Zij maken zware tijden door in de horeca, maar wisten dwars tegen de verdrukking in met de ‘Broeker Veiling’ een mooi bedrijf op te bouwen.