1. Welke financiele regelingen zijn op mij van toepassing?
VNO-NCW/MKB Nederland en de Kamer van Koophandenl hebben hulpmiddelen gemaakt waarmee u inzicht kunt krijgen in welke regelingen op u van toepassing zijn:
De Coronacalculator van VNO-NCW/MKB Nederland. Hierin kunt u uw eigen situatie invullen en ook meteen de aanvraag doen via een doorlink.
2. Tot wanneer kan ik de financiële regelingen aanvragen?
De NOW 3.1. is op 27 december 2020 gesloten, aanvragen is niet meer mogelijk. Vanaf 15 februari 2021 tot en met 14 maart 2021 gaat NOW 3.2 open.
De Tozo 3 loopt van 1 oktober 2020 tot 1 april 2021 en Tozo 4 loopt van 1 april tot 1 juli 2021. Over Tozo 4 wordt begin 2021 informatie bekendgemaakt. Zie voor meer informatie de website van de gemeente Hollands Kroon.
Tegemoetkoming Vaste Lasten (Q1 2021) De datum van openstelling is 15 februari. TVL Q4 2020 is gesloten per 29 jan 2020. Voor eind februari ontvangt u een verzoek voor doorgeven werkelijke omzet voor de periode jun-sept 2020 dit moet voor 1 april 2021.
3. Wat kunnen werkenden en werkgevers doen bij minder of geen werk?
Voor werkgevers die een beroep doen op de NOW 2 geldt de inspanningsverplichting om hun werknemers voor wie minder of geen werk is, te stimuleren een ontwikkeladvies aan te vragen of scholing te volgen voor behoud van werk binnen de eigen organisatie of elders. Het kabinet komt met een ondersteunend pakket aan maatregelen voor loopbaanontwikkeling en scholing voor werknemers, zzp’ers en flexwerkers die door de crisis minder of geen werk meer hebben. Dit geldt ook voor NOW 3
4. Welke bedrijven kunnen met het derde noodpakket nog op steun rekenen?
Een groot deel van de regelingen uit het eerste en tweede noodpakket worden verlengd, soms met aanvullende voorwaarden. Dit betekent dat veel bedrijven nog steeds op financiële steun kunnen rekenen. Kijk voor meer informatie en voorwaarden in het overzicht van financiële regelingen.
5. Wat is de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)?
De Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) helpt mkb-bedrijven (met maximaal 250 werknemers) bij het betalen van een deel van hun vaste lasten. De TVL-subsidie is afhankelijk van de hoogte van de vaste lasten en het omzetverlies.
De TVL-subsidie bestaat uit 2 delen, met ieder hun eigen voorwaarden: TVL tot 1 oktober 2020 en TVL na 1 oktober 2020.
6. Waaruit bestaat de Tegemoetkoming Vaste Lasten (Aangekondigde uitbreidingen)?
De aangekondigde uitbreiding van de TVL in de persconferentie van 21 januari 2021 is nog niet actief bij de opening van de TVL Q1 2021 op 15 februari. Dit kost tijd. Wanneer de TVL Q1 2021 open gaat, berekent RVO de subsidie met de huidige voorwaarden. Een ondernemer ontvangt dan later, automatisch, een extra betaling. Bedrijven die voor het eerst toegang krijgen tot de TVL, kunnen niet direct subsidie voor Q1 2021 aanvragen. Op dit moment is nog niet bekend wanneer dat precies kan. Houd deze website, RVO en KVK in de gaten voor updates.
- De TVL wordt geopend voor alle bedrijven in Nederland. Ook voor bedrijven met meer -dan 250 medewerkers. - Het subsidiepercentage wordt verder verhoogd naar 85% voor alle ondernemers met een omzetverlies vanaf 30%. - Het minimum subsidiebedrag per kwartaal wordt verhoogd naar €1500. - Het maximum subsidiebedrag per kwartaal wordt verhoogd naar €330.000 voor mkb-bedrijven (max. 250 medewerkers) en €400.000 voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers. - De Voorraadsubsidie Gesloten Detailhandel (VGD) wordt verlengd in Q1 2021 en verhoogd een opslag van 21% bovenop het vastenlastenpercentage van de TVL, met een maximumvergoeding van €200.000. - De Horecasubsidie Voorraad & Aanpassingen (HVA) komt niet terug in Q1 2021. - Er komt een aparte subsidieregeling voor ondernemers die tussen 1 januari 2020 en 30 juni 2020 met hun onderneming zijn gestart. - Deze intensivering van de TVL gaat ook gelden voor Q2 2021, met uitzondering van de Voorraadsubsidie Gesloten Detailhandel. De TVL wordt niet afgebouwd. - Vanaf 15 februari kunt u voor het eerste kwartaal van 2021 de TVL aanvragen bij RVO.
- Het gaat om vaste kosten die steeds doorlopen, zoals huur, pacht, onderhoud, verzekeringen, leasecontracten en abonnementen. Loonkosten horen hier niet bij. Die worden gecompenseerd door de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW). - De tegemoetkoming wordt gebaseerd op het totale omzetverlies. Van het omzetverlies wordt het percentage vaste lasten berekend.
- De TVL wordt opgedeeld in 3 periodes van 3 maanden:
Q4 2020: 1 oktober tot en met 31 december 2020
Q1 2021: 1 januari tot en met 31 maart 2021
Q2 2021: 1 april tot en met 30 juni 2021
Bedrijven die aan de voorwaarden van de TVL voldoen, moeten voor iedere periode een nieuwe TVL-aanvraag doen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
7. Voor wie is de Tegemoetkoming Vaste Lasten bedoeld?
De regeling is specifiek gericht op mkb ondernemers die door de coronacrisis veel omzet verliezen en daardoor in de problemen komen met het betalen van hun vaste lasten. Ondernemers die voor de TOGS regeling in aanmerking kwamen, kunnen ook gebruik maken van de TVL. Deze sectoren staan op de lijst met vastgestelde SBI-codes. De schoenmakerij maar ook de horeca, recreatie, strandtenten, sportscholen, evenementen, kermissen, sauna’s, wellness centra, podia en theaters vallen hier ook onder.
8. Wanneer en waar kan ik de Tegemoetkoming Vaste Lasten aanvragen?
De TVL wordt opgedeeld in 3 periodes van 3 maanden. Bedrijven die aan de voorwaarden van de TVL voldoen, moeten voor iedere periode een nieuwe TVL-aanvraag doen bij de RVO.
TVL subsidieperiode 1 loopt nog tot en met 30 september 2020 en kunt u tot en met 30 oktober 2020 aanvragen bij RVO.
TVL subsidieperiode 2 start op 1 oktober 2020 en loopt tot en met 31 december 2020.
TVL subsidieperiode 3 start op 1 januari t/m 31 maart 2021.
TVL subsidieperiode 4 start op 1 april t/m 30 juni 2021.
9. Wat zijn de voorwaarden voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten?
- U moet een bedrijf hebben. - Het bedrijf heeft meer dan 30% omzet verloren door de coronacrisis. - De SBI-code van het bedrijf staat op deze lijst met vastgestelde SBI-codes. - Het bedrijf is voor 15 maart 2020 opgericht en is ingeschreven in het KVK Handelsregister. - Het bedrijf heeft een vestiging in Nederland. - Minimaal één vestiging van het bedrijf heeft een ander adres dan het privéadres van de eigenaar/eigenaren. Of de vestiging staat los van de privéwoning en heeft een eigen opgang of toegang. Een uitzondering hierop zijn horecaondernemingen met SBI-code 56.10.1, 56.10.2 en 56.30 en ambulante handel (waaronder markthandel, taxivervoer, auto- en motorrijscholen en kermisattracties). - Het bedrijf is niet failliet en heeft geen uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank. - Het bedrijf is geen overheidsbedrijf. - Meer informatie kunt u vinden op: www.rvo.nl.
11. Ik heb al gebruik gemaakt van de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). Kan ik ook gebruik maken van de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)?
Ja, dat kan. De compensatie van de TVL gaat over de periode 1 juni t/m 31 augustus 2020 en is nu verlengd tot 30 juni 2021en komt bovenop de bijdrage van de TOGS. De TOGS loopt van 15 maart tot en met 15 juni 2020 en was tot uiterlijk 26 juni 2020 aan te vragen. Ook als u nog geen gebruik hebt gemaakt van de TVL tijdens het noordpakket 2 kunt deelnemenen aan de TVL in noodpakket 3.
12. Kan ik naast de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) ook gebruik maken van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)?
Ja, dat kan. De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is een aanvulling op de NOW (loonkosten), maar heeft daar wel invloed op. Een ontvangen Tegemoetkoming Vaste Lasten wordt bij de NOW regeling gerekend als omzet, waardoor de NOW subsidie lager uitvalt. Met beide regelingen ontvangt u opgeteld meer subsidie. De details van regeling kunt u vinden op www.rvo.nl.
13. NOW 3: wat verandert er ten opzichte van NOW 2?
NOW 3 geldt tot 1 juli 2021 (3 tijdvakken van 3 maanden).
Het minimale omzetverlies om aanspraak te kunnen maken op de regeling is 20%. Met de online rekenhulpberekent u het percentage omzet verlies.
Voor de steun over 9 maanden is er een vergoedingspercentages van 80% in het eerste tijdvak en 85% in het tweede en derde tijdvak. (NB in januari aangepast)
Tegenover de afbouw van de vergoeding, bestaat de mogelijkheid om de loonsom geleidelijk te laten dalen met 10%, 15% en 20% zonder dat dit ten koste gaat van de subsidie.
De korting die in de NOW 2 wordt toegepast op het moment dat er sprake is van bedrijfseconomisch ontslag wordt losgelaten.
14. NOW 3 heeft enkele aanpassingen ten opzichte van de NOW 2. Wat zijn de gewijzigde voorwaarden?
In het eerste tijdvak geldt de regeling voor alle werkgevers met een (verwacht) inkomensverlies van ten minste 20%, als zij verder ook aan de voorwaarden voldoen. Vanaf het tweede tijdvak – vanaf januari - wordt dit verhoogd naar 30%.
De precieze voorwaarden van NOW 3:
- Elk bedrijf dat ten minste 20% omzetverlies verwacht komt in aanmerking. Met de online rekenhulp berekent u het percentage omzetverlies over een periode van 3 maanden. - Ook werkmaatschappijen waarbij het concern minder dan het geldende omzetverlies heeft terwijl de werkmaatschappij ten minste het geldende omzetverlies heeft, komen in aanmerking mits ze aan de aanvullende voorwaarden voor een aanvraag op werkmaatschappijniveau voldoen. Voorwaarde daarbij is dat de werkmaatschappij wel een eigen rechtspersoonlijkheid heeft. - Werkgevers hebben een inspanningsverplichting om hun werknemers te stimuleren een ontwikkeladvies aan te vragen of scholing te volgen voor behoud van werk. - Werkgevers hebben een inspanningsverplichting om hun met ontslag bedreigde werknemers van werk naar werk te begeleiden. - Over 2020 (voor NOW3 eerste tijdvak) of over 2021 (voor NOW3 tweede en derde tijdvak) mag geen dividend of bonus worden uitgekeerd en mogen er geen eigen aandelen worden ingekocht, wanneer er sprake is van een steunbedrag op of boven het bedrag waarvoor een accountantsverklaring vereist is. Voor werkmaatschappijen die als onderdeel van een concern een NOW-subsidie hebben gekregen geldt dit drempelbedrag niet, voor hen geldt een bredere verplichting. - De werkgever betaalt zijn werknemers 100% door. - De werkgever is verplicht om de subsidie te gebruiken voor de betaling van de loonkosten, werkgeverspremies, werknemersbijdragen aan pensioen, de opbouw van vakantiegeld en andere kosten dan loonkosten. - De werkgever is verplicht om de werknemersvertegenwoordiging te informeren over een toegekende aanvraag. - De werkgever moet een controleerbare administratie voeren waarin alle gegevens die van belang zijn, kunnen worden nagegaan. Tot 5 jaar na vaststelling van de subsidie moet hij desgevraagd inzage geven in deze administratie. - De werkgever moet loonaangifte doen op grond van de Wet op de loonbelasting 1964 op de voorgeschreven momenten. - De werkgever moet aan UWV melden als er dingen gebeuren die van belang kunnen zijn voor een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie. - De werkgever moet na afloop van de subsidieperiode een definitieve opgave van het omzetverlies indienen met daarbij een accountantsverklaring/verklaring derde (afhankelijk van de hoogte van het voorschot / het definitieve subsidiebedrag). - Voor deelname aan NOW3 die per 1 oktober geldt 2020, maakt het niet uit of u wel of niet hebt deelgenomen aan een voorgaande tranche van de NOW. Als u geen beroep hebt gedaan op NOW3.1 (oktober, november, december 2020) kunt u vanaf 15 februari een NOW-aanvraag indienen voor de NOW 3.2(= 4e aanvraagperiode bij UWV). U kunt de periode voor omzetverlies laten beginnen op 1 januari, 1 februari, of 1 maart. Indien u wel een beroep heeft gedaan op de voorgaande tranche van de NOW moet de omzetperiode aansluiten op de periode gekozen in het tijdvak daarvoor. De referentiemaand voor de loonsom is voor de NOW3 vastgesteld op juni 2020 (peildatum 26 augustus).
Iedere werkgever die voldoet aan de voorwaarden (onder andere een verwacht omzetverlies van ten minste 20%) kan een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten, of je nu al wel of niet hebt deelgenomen aan de eerste en tweede NOW.
- NOW 3.1: U kon tussen 16 november en 28 december 2020 bij UWV een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten over de periode oktober, november, december (NOW3, eerste tijdvak) - NOW 3.2: Voor de NOW 3, tweede tijdvak is de beoogde aanvraagperiode 15 februari 2021 tot en met 14 maart 2021. - NOW 3.3: Voor de NOW 3, derde tijdvak wordt gestreefd naar een aanvraagperiode tussen 17 mei 2021 en 13 juni 2021. Meer informatie over de NOW-subsidie vindt u ook op de website van UWV.
Voor elk tijdvak kan een werkgever besluiten om wel of geen aanvraag te doen. Ook als een werkgever geen aanspraak heeft gemaakt op de NOW 1 of 2, kan de werkgever gebruik maken van de NOW 3.
18. Wat gaat er veranderen ten aanzien van bedrijfseconomisch ontslag?
De verplichting voor werkgevers om geen ontslag aan te vragen blijft bestaan, maar de korting op de subsidie wordt verlaagd van 150% naar 100%. Dat wil zeggen dat de subsidie gekort wordt met 100% van de loonsom(men) van de werknemer(s) waarvoor bedrijfseconomisch ontslag is aangevraagd.
19. Hoe werkt de inspanningsverplichting tot het stimuleren van een ontwikkeladvies en/of scholing?
Voor het tweede tijdvak van de NOW geldt voor werkgevers een inspanningsverplichting om hun werknemers te stimuleren een ontwikkeladvies aan te vragen of scholing te volgen voor behoud van werk. Op het moment dat het werk sterk is verminderd of dreigt te verdwijnen is er mogelijk ruimte voor oriëntatie op een andere loopbaan en/of scholing richting ander werk. Werkgevers kunnen hun werknemers stimuleren door bijvoorbeeld tijd of middelen, bijvoorbeeld uit O&O-fondsen, beschikbaar te stellen. Ter ondersteuning stelt het kabinet € 50 mln. beschikbaar voor een crisispakket ‘NL leert door’. Daarmee kunnen mensen die door de crisis hun werk verloren hebben of dreigen te verliezen zich heroriënteren op baankansen en daarvoor zo nodig (online) scholing volgen. Dit crisispakket heeft een looptijd van juli tot en met december 2020. Nadere informatie en voorlichting hierover volgt. Voor scholing en ontwikkeling bestaan overigens nu ook al diverse mogelijkheden. Bijvoorbeeld [noImage|NL|link;url;https://www.ser.nl/nl/thema/leven-lang-ontwikkelen|popup;400x500|'leven lang ontwikkelen, ook tijdens corona' op de website van de Sociaal-Economische Raad (SER).]
Op vrijdag 28 augustus 2020 heeft het kabinet aangekondigd dat de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) wordt verlengd tot 1 juli 2021. Tozo 3 is aan te vragen vanaf 1 oktober 2020 en loopt tot 1 juli 2021.
21. Krijg ik automatisch Tozo 3 als ik al Tozo 2 heb aangevraagd?
Nee. Als u een beroep wilt doen op Tozo 3, dan kunt u verlenging aanvragen in uw woongemeente. Gemeenten kunnen gebruikmaken van een verkort aanvraagformulier. U dient bij uw aanvraag de (geschatte) hoogte van de inkomens van uzelf en uw partner door te geven en aan te geven of uw situatie sinds uw vorige aanvraag wel of niet veranderd is. Houd de website van de Gemeente Hollands Kron in de gaten voor meer informatie over de Tozo 3-aanvraagprocedure.
23. Tozo 3 heeft enkele aanpassingen ten opzichte van de huidige Tozo. Wat zijn de gewijzigde voorwaarden als ik Tozo 3 bijstand voor levensonderhoud aanvraag?
Voor Tozo 3 wordt het inkomen van de partner verminderd op de door u geldende norm.
Voor Tozo 3 wordt er geen toets op beschikbare geldmiddelen ingevoerd. (Gewijzigd in januari)
Voor de aanvraag lening bedrijfskapitaal geldt dat u moet verklaren dat er geen surseance van betaling of faillissement is aangevraagd of verkregen voor uzelf, uw onderneming of één van de vennoten waarmee u samenwerkt. Als dit wel het geval is, komt u niet in aanmerking voor Tozo lening bedrijfskapitaal.
Bij Tozo 3 telt het inkomen van uw partner mee voor het bepalen van het recht op en de hoogte van de Tozo-uitkering. Dit houdt in dat huishoudens met een inkomen boven het sociaal minimum geen aanspraak kunnen maken op de aanvullende uitkering levensonderhoud. Bij de Tozo-aanvraag dient u te verklaren hoe hoog de inkomens van uzelf en uw partner zijn. Meer informatie over het bepalen van uw inkomen vindt u bij 'Hoe en waar vraag ik de Tozo aan?'
25. Waarom zijn de voorwaarden voor Tozo 3 gewijzigd ten opzichte van Tozo?
Naar verwachting kunnen meer zelfstandig ondernemers de komende maanden weer opstarten. Daarnaast wil het kabinet toewerken naar de situatie van na de noodmaatregelen. Daarom is voor deze overgangsfase gekeken naar aanpassing van de voorwaarden.
Het uitgangspunt daarbij is dat de ondersteuning daar terecht moet komen waar die ook het hardst nodig is. Door de invoering van de partnerinkomenstoets worden geen middelen meer verstrekt aan ondernemers met een goed verdienende partner. De verklaring dat geen sprake is van surseance van betaling of een staat van faillissement draagt er aan bij dat publieke middelen op zorgvuldige wijze worden ingezet, doordat het risico dat de lening niet kan worden terugbetaald en de ondernemer verder in de schulden komt wordt voorkomen.
26. Kan ik een beroep doen op Tozo 3 lening voor bedrijfskapitaal als ik die onder Tozo 1 en 2 ook heb ontvangen?
Zelfstandigen die als gevolg van de coronacrisis liquiditeitsproblemen hebben, kunnen ook in de vervolgregeling een lening aanvragen voor bedrijfskrediet. Hierbij geldt dat de lening een maximum kent, voor de Tozo 1,Tozo 2 en Tozo 3 gezamenlijk, van 10.157 euro. U kunt geen beroep doen op Tozo 3 lening voor bedrijfskapitaal als u surseance of faillissement heeft aangevraagd of verkregen.
27. Kom ik als zelfstandig ondernemer nog in aanmerking voor Tozo 3 nu ik surseance van betaling voor mijn bedrijf heb aangevraagd?
Als u surseance of faillissement heeft aangevraagd of verkregen, kunt u geen beroep doen op Tozo 3 lening voor bedrijfskapitaal. Wel kunt u Tozo 3 bijstand voor levensonderhoud aanvragen, mits u aan de voorwaarden voldoet.
Om te faciliteren dat ondernemers gemakkelijk uitstel van betaling aanvragen, verlengt het kabinet de verlaagde invorderingsrente van 0,01% tot en met 31 december 2021. Dit zorgt ervoor dat ondernemers de komende tijd ook vrijwel geen rentekosten hebben op de belastingschuld die ze aan het aflossen zijn. Deze tariefsverlaging geldt voor alle belastingschulden. Het normale rentetarief voor de invorderingsrente is 4%.
Per 1 oktober 2020 gaat de belastingrente terug naar het oorspronkelijke niveau van 4%, omdat de belastingrente een prikkel geeft om op tijd en juist aangifte te doen. De belastingrente voor de vennootschapsbelasting zal tot en met 31 december 2021 ook op 4% worden gesteld, in plaats van op het oorspronkelijke niveau van 8%. Hierdoor worden ondernemers die te maken krijgen met belastingrente niet direct met hoge lasten geconfronteerd.
29. Hoe vraag ik bijzonder uitstel van belasting aan?
U kunt uitstel van belasting aanvragen via een online formulier bij de Belastingdienst. Hiervoor logt u in met uw eigen DigiD. Fiscaal dienstverleners die namens hun klanten uitstel willen aanvragen, kunnen met hun eigen DigiD het formulier gebruiken. Nadat het verzoek is ontvangen, stopt de Belastingdienst met invorderen en krijgt u automatisch 3 maanden uitstel van betaling. Ook rekent de Belastingdienst de komende tijd geen verzuimboete voor het niet (op tijd) betalen.
Sinds 12 maart 2020 hoeft u nog maar 1 uitstelverzoek te sturen. Het uitstel geldt dan voor de lopende belastingschuld en voor de schulden die in de 3 daaropvolgende maanden ontstaan. Wanneer u hier nog niet genoeg aan heeft kan het uitstel worden verlengd onder de volgende voorwaarden:
Heeft u een belastingschuld lager dan € 20.000? Dan hoeft u alleen bewijsstukken te sturen waaruit blijkt dat de omzetcijfers of de bestellingen/reserveringen aanzienlijk zijn gedaald ten opzichte van vorige maanden.
Heeft u een belastingschuld hoger dan € 20.000? Dan heeft Belastingdienst nog wel een verklaring van een zogenaamde derde deskundige, zoals een accountant of brancheorganisatie, nodig. U kunt in het online formulier van de Belastingdienst de gevraagde informatie meesturen.
U kunt uitstel aanvragen nadat u aangifte hebt gedaan en een aanslag van de Belastingdienst heeft ontvangen. U kunt uitstel aanvragen voor alle aanslagen:
inkomstenbelasting;
Zorgverzekeringswet;
vennootschapsbelasting;
omzetbelasting (btw) en loonheffingen;
kansspelbelasting;
assurantiebelasting;
verhuurdersheffing;
milieubelastingen (energiebelasting/opslag duurzame energie, kolenbelasting, afvalstoffenbelasting, belasting op leidingwater);
accijns (minerale oliën, alcohol en tabak);
verbruiksbelasting alcoholvrije dranken;
belastingen Caribisch Nederland.
Voor alle genoemde belastingen geldt dit versoepelde uitstelbeleid tot 31 december 2020.
31. Tot wanneer loopt de bijzondere uitstelregeling voor ondernemers?
De bijzondere uitstelregeling loopt in elk geval tot 1 september. Hierna bepaalt het kabinet wanneer de situatie zich leent om het uitstel van betaling in te trekken. Als dat gebeurt, krijgt de ondernemer een passende betalingsregeling aangeboden. Het staat ondernemers vrij om de uitgestelde belasting al eerder terug te betalen.
Let op: u krijgt 1 keer automatisch uitstel van 3 maanden, ongeacht wanneer u deze regeling heeft aangevraagd. Heeft u langer uitstel nodig? Lees dan de volgende vragen.
32. Ik heb langer dan 3 maanden uitstel nodig. Hoe vraag ik dat aan?
U kunt ook voor een langere periode uitstel aanvragen als een betalingsuitstel van 3 maanden te kort is. Er gelden ook soepelere voorwaarden voor langer uitstel. Hoe u het langere uitstel aanvraagt, is afhankelijk van de hoogte van uw belastingschuld:
Heeft u een belastingschuld lager dan € 20.000? Dan hoeft u alleen bewijsstukken te sturen waaruit blijkt dat de omzetcijfers of de bestellingen/reserveringen aanzienlijk zijn gedaald ten opzichte van vorige maanden.
Heeft u een belastingschuld hoger dan € 20.000? Dan heeft Belastingdienst nog wel een verklaring van een zogenaamde derde deskundige, zoals een accountant of brancheorganisatie, nodig. U vindt meer informatie op de website van de Belastingdienst
33. Welke voorwaarden gelden voor het belastinguitstel van langer dan 3 maanden?
Bedrijven die langer dan 3 maanden belastinguitstel krijgen, moeten hun kaspositie kunnen verbeteren. Daar wil het kabinet voor zorgen. Daarom zijn er 2 voorwaarden gesteld:
er mogen geen bonussen of dividenden worden uitgekeerd;
34. Ik verwacht minder winst te maken door het coronavirus. Kan ik mijn voorlopige aangifte nog wijzigen?
Ja, u kunt direct minder belastingen betalen door uw voorlopige aanslag te wijzigen. Dat geldt voor ondernemers die een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting 2020 hebben ontvangen en nu een lagere winst verwachten. Verlaag daarvoor uw inkomsten. Ondernemers die dit jaar helemaal geen winst meer verwachten, krijgen de belasting die zij voor dit jaar al betaald hebben daarna terug.
36. Wat kan de Bedrijvengroep Niedorp voor mij betekenen?
Via onze pagina over het Coronavirus proberen wij u zo veel mogelijk op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Voor leden van de Bedrijvengroep Niedorp staan wij uiteraard klaar om te helpen en advies te geven over al uw vragen en problemen omtrent het coronavirus. Hiervoor kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 0226-423149.