Bedrijfspresentatie Peetoom Winkel BGN OVHJ 2025 Ik ben Bas Peetoom. Ik ben 30 jaar oud en woon in winkel samen met mijn vriendin Maud, ons dochtertje Juul en onze 2 honden Sprocket en Buddy. Allereerst wil ik graag vertellen dat ik me vereerd voel met het nieuws dat we als bedrijf genomineerd zijn voor de verkiezing ‘’ondernemer van het jaar 2025 van de bedrijvengroep Niedorp’’. *Since 1946* Op de voorgevel van ons bedrijfspand aan de dorpsstraat in winkel is al snel af te lezen dat ik niet de oprichter van ons bedrijf ben, hier hangt namelijk een mooi lichtbord met gele letters Peetoom Winkel Since 1946. Ik ben wel trots op het feit dat ik als 3e generatie het bedrijf mag runnen. *Kort uitgelegd: de 3e generatie* Mijn Overgroot opa Joop Slooves richtte het bedrijf op in 1946 als loon en verhuur, en als mechanisatie bedrijf. Na het overlijden van Overgroot opa Joop hebben mijn Opa Piet-Wim en oma Mieke het bedrijf nieuw leven ingeblazen. Hier is de naam J.P. Slooves overgegaan naar Peetoom Winkel Eerst zette hij dit voort met de werkzaamheden van dien, maar in de loop der jaren veranderde dit naar voornamelijk nog machineverhuur en hierbij kwam de Handel en export in 2e hands machines om de hoek. Als klein jochie was ik vaak op de zaak en op de werf bij opa te vinden en ik zag op jonge leeftijd dan ook al elke trekker of grondverzet machine langs de weg staan. Hieruit is mijn voorliefde voor groot en zwaar equipment en technisch werk ontstaan. Zoals we wel eens horen’’ Bij de familie Peetoom zit de Diesel al in de speen’’. Mijn vader en oom begonnen allebei hun eigen bedrijf, natuurlijk wel in de tak van sport zoals ze van huis uit mee gekregen hebben. Hierdoor bleef voor mij de kans open om de zaak van opa over te nemen en zodoende ben ik de 3e generatie. *Het Begin* Op jonge leeftijd wist ik al wat ik wilde worden, ik had er geen naam voor maar ik wilde werken met grote machines en het liefste om deze te repareren en te verkopen. Toen ik nog geen 10 jaar oud was reed ik al met de grootste machines bij opa over de werf, om ze van de spuitplaats af naar de stalplek te rijden of om ze op foto te zetten voor de verkoop. De machines schoonspuiten was toen al een van mijn taken in het bedrijf, weer of geen weer ook dat moest doorgaan werd me toen al geleerd. Na het schoonmaken ging de machine meestal de werkplaats in om geserviced of opgeknapt te worden, dit was het volgende hoofdstuk wat me al direct aangreep. Wat een goed gevoel om een defecte machine weer tot leven te wekken. Op mijn 15e ben ik dan ook samen met mijn vader naar de Kamer van Koophandel in Alkmaar gegaan om me in te schrijven onder de Naam BP Multiservice. Onder de handtekening en verzekering van mijn vader was ik op dat moment de jongste ondernemer van Noord-Holland. De dagen dat ik niet met school bezig was (op dat moment het Soma) was ik altijd aan het werk bij een van de bedrijven van opa, m’n vader of van m’n oom, ik had een dure hobby (autocross) en dat moest natuurlijk in de tussentijd wel allemaal even betaald worden. Hieruit durf ik wel te vertellen dat je een bepaalde mentaliteit mee krijgt die je naar mijn weten niet anders op pakt. ‘’Het maakt niet uit hoe we het doen, maar we doen het!’’ *De Intrede* Toen Opa vertelde dat hij zat te denken om te stoppen met Peetoom Winkel heb ik ook geen dag getwijfeld en hem gevraagd of ik het dan mocht overnemen. De laatste machinist ging met machine en al naar een andere werkgeven na ruim 40 jaar dienstverband en dat was het moment dat ie vertelde dat we het gingen doen. Het duurde dan ook niet lang voordat we bij de Kamer van Koophandel zaten voor de bedrijfsvoortzetting, Niet als volledig overname maar samen door als V.o.f. Jongbloed en ervaring op een plaats in een bedrijf met een goedbekende naam in de branche. Ik verhuurde me aan derden als service en onderhoudsmonteur en opa hield op een rustiger tempo de machinehandel in de gaten. Er waren dagen dat ik van mezelf per se een machine moest repareren maar ik werd meegenomen naar de machineveilingen of we gingen op handel uit, we kochten een hoogwerker met schade aan de motor en deze kon ik repareren. Toen viel het kwartje, het is niet meer voor een derde maar we doen het nu voor onszelf. *De groei van de technische dienst* We kregen telefoontjes waaruit veel sleutelwerk kwam en op dat moment was ik al zo’n beetje dag en nacht onderweg. We hebben besloten om met mensen te gaan werken en zo kwam mijn eerste monteur in dienst. Nu bedienden we meerdere klanten tegelijk en we kregen ook op meerdere plekken de waardering van ons werk, moest het overdag of doen we het ’s nachts we zorgen ervoor dat de klant weer door kan draaien. De vraag naar technisch personeel bleef komen en zo huurde ik er in de loop der tijd steeds meer Technische mannen bij. Vrienden en oud-collega’s twijfelden wel eens om ook voor hun zelf te gaan beginnen, ik heb ze toen ook stuk voor stuk verteld, doe het maar je krijgt er geen spijt van en ik heb voorlopig wel werk voor je. Zo zijn er vandaag de dag nog veel jongens die voor ons werken zoals ze ook bij ons begonnen. Het mooie hiervan vind ik dat we niet meer over ik praten maar over wij of ons, ik doe het niet meer alleen maar we doen het met elkaar. Ik ben ook trots op de jongens die bij ons werken, we werken met vakmensen! Door mekaar de handigheid en kennis aangeleerd of door de interesse in de techniek slimmer geworden. Onze vlag wordt bij onze opdrachtgevers door al onze mannen hoog gedragen en dat geeft mij als ondernemer wel het gevoel dat we het echt goed doen met elkaar. *de handel en verhuur* Op het moment van spreken hebben we een verhuurvloot van hoogwerkers, heftrucks, aggregaten etc. Het is een beetje een uit de hand gelopen hobby maar wel een leuke manier van werken. Zoals ik eerder vertelde over een hoogwerker die we kochten met een defect, werd deze machine in onze werkplaats in topstaat naar buiten gereden en voor aan de weg neergezet. Het duurde dan ook nog geen dag voordat er iemand het pad op liep om te vragen of hij deze mocht gebruiken om zijn dakkapel te schilderen. Nadenkend over het feit dat oom Simon de grondverzetmachines al verhuurde, besloot ik me te richten op de verhuur van bouw supportmachines en met name de hoogwerkers. De tweede machine die we kochten was exact dezelfde machine als die we hadden alleen er leek er hiervan altijd wel eentje op de werf te blijven staan. ‘’Wie begint er nou een restaurant met maar één gerecht’’ kreeg ik als quote te horen van een collega in de branche. Zo verruilde ik deze machine met een van die van hem en daar was de groei van onze verhuurvloot geboren. Door de jaren heen kocht ik machines met het geld wat we verdienden van de verhuur en verkoop tot we op het hoogtepunt 25 hoogwerkers hadden. Ondertussen zijn er door andere grote projecten die ik oppakte een aantal machines verkocht maar we hebben in pak m beet elk segment wel een machine klaarstaan om de klanten in de omgeving te kunnen helpen. *LSBL parts en de Maritieme branche* Eind 2022 was ik met een collega monteur die voor ons werkte in IJmuiden een scheepsmotor aan het repareren, hier ging er een verhaal over: De Sanering in de rondte. In 2023 zouden er een aantal Nederlandse visserij schepen worden verschroot. Eeuwig zonde in al die schepen stonden in perfecte staat verkerende motoren, generatoren, hydrauliek units, lieren enzovoort. We raakten aan de praat met een van de mensen die bij Parlevliet & van der Plas werkte. Ik vroeg of we even in de machinekamer mochten kijken bij een van de 4 schepen van hen die weg zouden gaan en dat mocht. We keken ons ogen uit, wat zonde! Waarop hij antwoorde: nou zeg maar wat t je waard is misschien is t handel voor je. Een half uur later waren we eigenaar van 4 hoofdmotoren en 13 generator sets. De schepen moesten gedemonteerd worden, we hadden een hoop transport, schoonmaak, test en opstalwerk en zo hebben we met 4 ondernemers onder de vleugels van peetoom winkel vof. LSBL parts opgericht. LSBL Staat voor de 1e letters van de medeondernemers t.w. Lex, Simon, Bas, Lars We hebben ondertussen nog een paar kennissen met een schip welke de Sanering in ging benaderd en ook hun materiaal mochten we overnemen. Zo gingen we met ons plan naar de scheepssloperij in kampen om het eerste schip wat de kant op ging te demonteren. De eigenaren van de sloperij vond onze werkwijze goed en ze vroegen ons om ook de demontage werkzaamheden voor hun te doen. Dit was een momentje, of we kochten de handel van de rederijen voor onszelf of we demonteerde de handel voor derden. We zijn hierna direct in de auto gestapt en alle vissers die op de saneringslijst stonden afgegaan om hun equipment te verhandelen omdat we een goed sloop en export plan hadden. Einduitslag voor onze firma: we gingen heen zonder enig idee en we kwamen thuis met maar liefst 43 getekende machinekamer inkopen van de 51 gesloopte schepen. Dit was voor de firma de grote binnenkomer in de scheepvaart en zo zijn we in 2023 hier ook vol op mee bezig geweest. Dit verklaart gelijk waarom er ineens diepladers met scheepsmotoren van 30 ton per stuk over de dorpsstraat van Winkel reden, bepaald niet een alledaags gezicht. Vandaag de dag zijn we door dit avontuur nog steeds actief in de maritieme wereld. We zijn leverancier van HJS Katalysator systemen voor de scheepvaart welke op maat worden ontworpen voor in de machinekamers. Ook zijn we actief in de revisie van dek en sleeplier systemen, en de reparaties aan de motoren en keerkoppelingen, dit gaat zo nu en dan wat verder dan de haven van Den Oever, ons laatste klus was in Egypte. *Rototilt dealerschap* Eind 2023 werd ik benaderd om sub dealer/ Service Partner te worden van Rototilt draaikantelstukken. Voor de minder technische mensen, een draai kantelstuk hang je aan de giek van een graafmachine zodat je deze machine multifunctioneler maakt in bewegingsvormen door dat de bak kan kantelen en roteren. Rototilt is een innovatief Zweeds kwaliteitsproduct waar ik direct markt in zag. Wij hebben veel klanten in de grond weg en waterwerk branche en we staan te boek als goede servicepartner. Ik ben daarom de samenwerking met Rototilt Benelux aangegaan en hierop heb ik ook gelijk geïnvesteerd in een reserveonderdelen voorraad en speciaal gereedschap. Ik heb samen met 3 van onze jongens technische cursussen gevolgd voor de nieuwste can-bus en druk gecompenseerde hydraulische gestuurde systemen. We verzorgen door heel Nederland service en onderdelen leveranties. Ook zijn we regelmatig onderweg om nieuwe RC-systeem op een nieuwe machine op te bouwen bij de grote machinedealers. We hebben al meerdere systemen verkocht en opgebouwd in de regio, mede doordat het de zuinigste in zijn soort is neemt de verkoop enorm toe en de technische ondersteuning dus ook. Op moment van spreken zijn we hier wekelijks volop mee bezig. *Bij Peetoom Winkel is ook op zaterdag altijd wat te doen* Een leuk punt om op te noemen vind ik ook het werk dat wij alle zaterdagen verrichten. Een van onze klanten heeft een rubber verwerkingsbedrijf, en deze vroeg me om het complete zaterdag werk van hem aan te nemen. Het betreft het wisselen van slijtdelen van hun verwerkings machines. Ik heb dagen zitten rekenen en de vaste monteursploeg gevraagd of ze er ook voor open stonden, zonder twijfel zagen meerdere van de mannen het ook wel zitten, zodoende ben ik naar de klant gegaan om het werk aan te nemen. We hebben het eerst bij één machine gehouden, dit werk ging goed en nu hebben we dit uitgebreid naar meerdere machines. Dit houdt in dat we 52 weken per jaar op zaterdag ochtend met vier man richting Amsterdam gaan om daar de werkzaamheden te verrichten, hiervoor hebben we een compleet wisselpatroon van monteurs gemaakt en we staan met 14 man gereed om deze klus te klaren. Dit werk brengt weer met zich mee dat we ook de complete revisies van de aandrijvingen en de shredder machines voor deze klant mogen doen in onze werkplaats. *In een notendop* Ik kan als ondernemer nog wel even doorgaan over de mooiste dingen in ons bedrijf maar het belangrijkste is dat we trots zijn op wie we zijn en wat we doen. Een oud bedrijf met Jong en krachtige wil en grootse toekomstplannen. Ik heb mijn jongensdroom al gedeeltelijk waargemaakt, het bedrijf van opa overgenomen, we werken met groot zwaar equipment, het 24/7 werk in de maritieme, fabrieks en verwerkings industrie, het opbouwen van nieuwe systemen en innovatieve technische hoogstandjes en het verhuren van bouwmachines. Ondertussen trekken we jonge jongens uit de regio aan die geïnteresseerd zijn in techniek en deze leiden we op met onze eigen kennis, zo zorgen we dat we ook klaar zijn voor de toekomst want de techniek staat nooit stil Opa was tot op zijn laatste dag mijn compagnon, helaas is hij ons in 2023 ontvallen. Oma is in 2024 als firmant uit de zaak getreden en ik mag het nu helemaal’’alleen’’. Regelen. Maar “alleen” ben ik helemaal nooit, want ik heb een Goed en Vakkundig team om me heen verzameld, we gaan geen klus uit de weg en we pakken aan wat we kunnen, wat we niet kunnen wordt in een No-Time Omgeturnd zodat we het wel kunnen en wat niet leverbaar is maken we zelf, en het belangrijkste we blijven met mekaar lachen. Ik wil graag iedereen bedanken voor de nominatie voor ‘’ondernemer van het jaar’’, Het voelt als een eer en een blijk van waardering voor wie we zijn en wat we doen. *Tot slot* Een van mijn buren en voormalig Ondernemer van het jaar (Starling) maakte ooit shirtjes voor ons met de tekst van The A-team, Korter wordt de uitleg van Peetoom Winkel anno vandaag de dag niet en hier sluit ik ook graag mee af.
If you have a problem If no one else can help. And you can find them. Maybe you can hire.
The P-team! |
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |